AKHLAK
1. Konsep Akhlak
Walaupun manusia boleh dipisahkan daripada bidang
ilmu atau pemikiran, bahkan juga boleh dipisahkan daripada agama dan
kepercayaan, tetapi tidak boleh dipisahkan dengan akhlak atau moral. Ini kerana
setiap perbuatan, amalan atau tindakan yang diambil tidak terlepas atau
terkeluar daripada lingkungan hukuman sama ada terhadap dirinya atau orang lain
ataupun benda lain yaitu adakah baik atau tidak segala tindakan
tersebut. Jika baik, jawabannya
perkara itu akan dilakukan tetapi jika jahat, perkara itu akan ditinggalkan.
Itulah akhlak yang baik. Tetapi jika sebaliknya yang dilakukan itulah akhlak
yang buruk.
Dari sini ternyata kedudukan akhlak dalam kehidupan
manusia sehingga di kalangan orang yang tidak bermoral mereka merasakan perlu
adanya suatu akhlak yang diakui bersama oleh mereka supaya dapat mengatur
kehidupan yang lebih baik menurut pandangan mereka.
Islam merangkumi aqidah, dan syariat itu mengandungi roh akhlak. Akhlak
adalah roh kepada risalah Islam sementara syariat adalah lembaga jelmaan
daripada roh tersebut. Ini bererti Islam tanpa akhlak seperti rangka yang tidak
mempunyai isi, atau jasad yang tidak bernyawa. Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud : "Islam itu akhlak yang baik". Begitu juga sabda
Baginda yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat
timbangannya selain daripada akhlak yang mulia."
2. Definisi Akhlak
Akhlak secara terminologi berarti tingkah laku seseorang
yang didorong oleh suatu keinginan secara sadar untuk melakukan suatu perbuatan
yang baik. Akhlak merupakan bentuk jamak dari kata khuluk, berasal
dari bahasa Arab yang berarti perangai, tingkah laku, atau tabiat.
Tiga pakar di bidang akhlak
yaitu Ibnu Miskawaih, Al Gazali, dan Ahmad Amin menyatakan bahwa akhlak adalah perangai yang melekat pada diri
seseorang yang dapat memunculkan perbuatan baik tanpa mempertimbangkan pikiran
terlebih dahulu.
Kata akhlak diartikan sebagai suatu tingkah laku, tetapi tingkah laku tersebut harus dilakukan
secara berulang-ulang tidak cukup hanya sekali melakukan perbuatan baik, atau
hanya sewaktu-waktu saja. Seseorang
dapat dikatakan berakhlak jika timbul dengan sendirinya didorong oleh motivasi dari dalam diri dan dilakukan tanpa banyak
pertimbangan pemikiran apalagi pertimbangan yang sering diulang-ulang, sehingga
terkesan sebagai keterpaksaan untuk berbuat. Apabila perbuatan tersebut
dilakukan dengan terpaksa bukanlah pencerminan dari akhlak.
Dalam Encyclopedia Brittanica, akhlak
disebut sebagai ilmu akhlak yang mempunyai arti sebagai studi yang sistematik tentang tabiat dari pengertian nilai baik, buruk, seharusnya benar, salah dan
sebaginya tentang prinsip umum dan dapat diterapkan terhadap sesuatu, selanjutnya dapat disebut
juga sebagai filsafat moral.
3. Karakteristik Akhlak Dalam Islam
a.
Menyeluruh, meliputi seluruh
perilaku manusia, baik hubungannya terhadap diri sendiri maupun dengan orang
lain, baik personal, dengan kelompok, negara dll.
b.
Komitmen, baik dalam sarana
maupun tujuan.” (Akan tetapi) jika mereka meminta
pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan
pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan
mereka. Dan Allah Maha melihat apa yang
kamu kerjakan. “(al-Anfaal: 72)
c.
Mendapat balasan yang baik
bagi yang melakukannya. Demikianlah diberikan
pengajaran dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir.”
Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya
jalan keluar.” (QS.65: 2).
d.
Sesuai dengan fitrah yang
benar. “Kebaikan itu
adalah akhlak yang baik dan dosa itu adalah yang tidak nyaman dalam dirimu dan
engkau tidak suka dilihat orang lain.” (HR. Muslim)
e.
Selalu dikaitkan dengan
nilai-nilai iman. “Hai orang-orang
yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap
siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu
beruntung.” (QS. 3: 200).
“ Hai orang-orang yang beriman hendaklah
kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) Karena Allah, menjadi
saksi dengan adil. dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum,
mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. berlaku adillah, Karena adil itu lebih
dekat kepada takwa. dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha
mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS: 5: 8).
Rasulullah bersabda: “Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman.”
Shahabat bertanya: “Siapa ya Rasulallah?” Rasulallah menjawab: “Yaitu orang
yang tetangganya tidak aman dari gangguannya.” (HR. Bukhari)
Seperti apa yang dikatakan Al Habib Saggaf bin Muhammad
Al Jufri dalam syairnya yang artinya : “ Sesungguhnya
suatu bangsa akan jaya keberadaannya selama mereka masih berpegang teguh dengan
nilai-nilai akhlak dan budi luhur. Jika nilai-nilai akhlak mulia telah
ditinggalkan oleh suatu bangsa, maka akan pudar dan sirna bangsa tersebut”.
4. Sumber Akhlak Islam
a.
Dalam Islam akhlak
adalah bersumber dari dua sumber yang utama iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Ini
ditegaskan leh Rasulullah saw dalam sepotong hadith yang bermaksud : "Sesungguhnya
aku diutuskan hanya semata-mata untuk menyempurnakan akhlak yang mulia."
b.
Allah swt telah memuji
Rasulullah kerana akhlaknya yang baik seperti yang terdapat dalam al-Quran,
firman Allah swt yang bermaksud : "Sesungguhnya engkau seorang memiliki
peribadi yang agung (mulia)."
5. Kedudukan Akhlak Dalam Islam
Akhlak mempunyai kedudukan yang paling penting dalam agama Islam. Antaranya
:
a.
Akhlak dihubungkan dengan tujuan risalah Islam
atau antara perutusan utama Rasulullah saw. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud
: "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang
mulia." Pernyataan Rasulullah itu menunjukkan pentingnya kedudukan
akhlak dalam Islam.
- Akhlak menentukan kedudukan seseorang di akhirat nanti yang mana akhlak yang baik dapat memberatkan timbangan amalan yang baik. Begitulah juga sebaliknya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Tiada sesuatu yang lebih berat dalam daun timbangan melainkan akhlak yang baik."
- Akhlak dapat menyempurnakan keimanan seseorang mukmin. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Orang mukmin yang paling sempurna keimanannya adalah yang paling baik akhlaknya."
- Akhlak yang baik dapat menghapuskan dosa manakala akhlak yang buruk boleh merosakkan pahala. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Akhlak yang baik mencairkan dosa seperti air mencairkan ais (salji) dan akhlak merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu."
- Akhlak merupakan sifat Rasulullah saw di mana Allah swt telah memuji Rasulullah kerana akhlaknya yang baik seperti yang terdapat dalam al-Quran, firman Allah swt yang bermaksud : "Sesungguhnya engkau seorang yang memiliki peribadi yang agung )mulia)." Pujian allah swt terhadap RasulNya dengan akhlak yang mulia menunjukkan betapa besar dan pentingnya kedudukan akhlak dalam Islam. Banak lagi ayat-ayat dan hadith-hadith Rasulullah saw yang menunjukkan ketinggian kedudukan akhlak dan menggalakkan kita supaya berusaha menghiasi jiwa kita dengan akhlak yang mulia.
- Akhlak tidak dapat dipisahkan dari Islam, sebagaimana dalam sebuah hadith diterangkan bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw : "Wahai Rasulullah, apakah itu agama?" Rasulullah menjawab : "Akhlak yang baik."
- Akhlak yang baik dapat menghindarkan seseorang itu daripada neraka sebaliknya akhlak yang buruk menyebabkan seseorang itu jauh dari syurga. Sebuah hadith menerangkan bahawa, "Si fulan pada siang harinya berpuasa dan pada malamnya bersembahyang sedangkan akhlaknya buruk, menganggu jiran tetangganya dengan perkataannya. Baginda bersabda : tidak ada kebaikan dalam ibadahnya, dia adalah ahli neraka."
- Salah satu rukun agama Islam ialah Ihsan, iaitu merupakan asas akhlak seseorang muslim. Ihsan iaitu beribadat kepada allah seolah-olah kita melihatNya kerana walauun kita tidak melihatNya, maka sesungguhnya Dia melihat kita.
Akhlak merupakan garis pemisah
antara yang berakhlak dengan orang yang tidak berakhlak. Akhlak juga merupakan roh
Islam yang mana agama tanpa akhlak samalah seperti jasad yang tidak bernyawa.
Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh Rasulullah saw ialah membina kembali
akhlak manusia yang telah runtuh sejak zaman para nabi yang terdahulu ekoran
penyembahan berhala oleh pengikutnya yang telah menyeleweng.
Hal ini juga berlaku pada zaman jahiliyyah yang
mana akhlak manusia telah runtuh berpunca daripada mewarisi perangai umat yang
terdahulu dengan tradisi meminum arak, membuang anak, membunuh, melakukan
kezaliman sesuka hati, menindas, suka memulau kaum yang rendah martabatnya dan
sebagainya. Dengan itu mereka
sebenarnya tidak berakhlak dan tidak ada bedanya dengan manusia yang tidak beragama.
Akhlak juga merupakan nilai yang
menjamin keselamatan daripada api neraka. Islam menganggap mereka yang
tidak berakhlak tempatnya dia dalam neraka. Umpamanya seseorang itu melakukan
maksiat, menderhaka kepada ibu bapa, melakukan kezaliman dan sebagainya, sudah
pasti Allah akan menolak mereka daripada menjadi ahli syurga. Selain itu,
akhlak juga merupakan ciri-ciri kelebihan di antara manusia kerana ianya lambang kesempurnaan iman, ketinggian
taqwa dan kealiman seseorang manusia yang berakal. Dalam hal ini Rasulullah saw
bersabda yang bermaksud : "Orang yang sempurna imannya ialah mereka
yang paling baik akhlaknya."
Kekalnya sesuatu ummah
juga kerana kukuhnya akhlak
dan begitulah juga runtuhnya sesuatu ummah itu kerana lemahnya akhlaknya. Hakikat kenyataan di atas dijelaskan dalam kisah-kisah sejarah dan tamadun
manusia melalui al-Quran seperti kisah kaum Lut, Samud, kaum nabi Ibrahim, Bani
Israel dan lain-lain. Ummah yang berakhlak tinggi dan sentiasa berada di bawah
keredhaan dan perlindungan Allah ialah ummah yang seperti di Madinah pada zaman
Rasulullah saw.
Ketiadaan akhlak yang baik pada diri individu atau masyarakat akan
menyebabkan berlaku pelbagai krisis
dalaman dan luaran seperti krisis nilai diri, keruntuhan rumahtangga,
masyarakat belia yang mundur dan boleh membawa kepada kehancuran sesebuah
negara. Presiden Perancis ketika
memerintah Perancis dulu pernah berkata : "Kekalahan Perancis di tangan
tentera Jerman disebabkan tenteranya runtuh moral dan akhlak."
Pencerminan diri seseorang sering digambarkan melalui tingkah laku atau
akhlak yang ditunjukkan. Malahan akhlak merupakan perhiasan diri bagi seseorang
sebagaimana aqidah merupakan tunjang agama, syariat merupakan cabang dan
rantingnya manakala akhlak adalah yang mewarnai seperti bunga-bungaan yang
menyerikan hiasan pokok tersebut.
Akhlak tidak dapat dibeli atau dinilai dengan wang
ringgit Ia wujud di dalam diri seseorang hasil daripada didikan kedua ibu bapa
atau penjaga serta pengaruh dari masyarakat sekeliling mereka. Jika sejak kecil
kita didedahkan dengan akhlak yang mulia, maka secara tidak langsung ia akan mempengaruhi
tingkah laku dalam kehidupan sehari-hari hinggalah seterusnya.
Proses pembentukan sesebuah masyarakat adalah sama seperti membina sebuah
bangunan. Kalau dalam pembinaan bangunan, asasnya disiapkan terlebih dahulu,
begitu juga dengan membentuk masyarakat mesti dimulakan dengan pembinaan
asasnya terlebih dahulu. Jika kukuh asas yang dibina maka tegaklah masyarakat
itu. Jika lemah maka robohlah apa-apa sahaja yang dibina di atasnya.
Akhlak amat penting kerana merupakan asas yang dilakukan oleh Rasulullah
saw ketika memulakan pembentukan masyarakat Islam. Sheikh Mohamad Abu
Zahrah dalam kitabnya Tanzim al-Islam Li al-Mujtama' menyatakan bahawa budi
pekerti atau moral yang mulia adalah satu-satunya asas yang paling kuat untuk
melahirkan manusia yang berhati bersih, ikhlas dalam hidup, amanah dalam tugas,
cinta kepada kebaikan dan benci kepada kejahatan.
Islam menyeru agar manusia menghiasi jiwa dengan akhlak yang baik dan
menjauhkan diri dari akhlak yang buruk. Yang menjadi ukuran baik dan burukna
adalah syarak, iaitu apa yang diperintahkan oleh syarak, itulah yang baik dan
apa yang dilarang oleh syarak itulah yang buruk.
Lingkungan skop akhlak Islam adalah luas meliputi segala perbuatan manusia
dengan Allah, manusia dengan manusia dan manusia dengan makhluk selain manusia.
Islam menghubungkan akhlak dengan keimanan. Orang
yang paling sempurna keimanannya ialah orang yang paling baik akhlaknya.
Adanya konsep balasan dan ganjaran pahala atau
syurga oleh Allah dan sebaliknya orang yang berakhlak buruk akan mendapat dosa
atau disiksa dalam neraka.
8.
Macam
- Macam Akhlak
Akhlak
terbagi ke dalam 2 (dua) macam yaitu:
a. Akhlak terpuji
Akhlak terpuji (akhlaqul mahmudah) adalah sikap
sederhana dan lurus, sikap sedang, tidak berlebih-lebihan, baik perilaku,
rendah hati, berilmu, beramal, jujur, tepati janji, amanah, istiqomah,
berkemauan, berani, sabar, syukur, lemah lembut, berharap dan bercemas, takwa,
malu, zuhud, tawakkal kepada Allah, pemaaf dan bertoleransi, kasih sayang,
cinta kasih, adil, baik dan mulia, tafakkur pada ciptaan Alloh, disiplin,
bersiaga dan berwaspada, menjaga lisan, adil dalam kata dan perbuatan,
memelihara kebersihan, menimbang, apa adanya (qonaah) , bijaksana, melayani,
tanggung jawab, penuh kehandalan, penuh arti, menjaga kedamaian, memelihara
ketertiban, menjaga kebaikan, menolong tanpa pamrih, dermawan, ramah, akrab,
luwes, wajar , gigih, rajin, benar, semangat, penyelesaian yang baik,
menghargai orang lain, dll.
b. Akhlak tercela
Akhlak
tercela adalah sikap berlebihan, buruk perilaku, takabbur, bodoh
(jahil), malas, bohong (dusta). ingkar janji, khianat, Plinplan, lemah jiwa,
penakut, putus asa, tidak bersyukur, kasar, ingkar, tidak tahu malu, serakah,
sombong, dendam, kebencian, ghildzah (kasar), curang, buruk dan hina,
lalai, cuek, suka meremehkan, banyak bicara sia-sia, perbuatan tidak
sesuai ucapan, bermuka dua, sangka buruk, mengintai-intai, ghibah, adu
domba, suka mencela, hasad, marah, judi dan mabuk, banyak senda gurau,
egoistis, sogok menyogok, pungli, riya’, boros dan tabdzir, bakhil, aniaya,
bangga diri, melampau batas, mengingat-ingat dan menyebut-nyebut pemberian,
pengecut dan penakut, al-faudha (gegabah), dan lain-lain.
9.
Objek Akhlak
Dari
segi objeknya, akhlak terbagi atas akhlak kepada Alloh (Kholik) dan akhlak
kepada makhluk. Akhlak kepada makhluk
terdiri atas akhlak kepada sesama manusia dan kepada selain manusia.
a. Akhlak kepada sesama manusia terdiri atas :
Ø
Akhlak kepada Rasulullah SAW
Akhlak kepada
Rasulullah, seperti mencintai Rasulullah secara tulus dengan mengikuti semua
sunnahnya.
Ø
Akhlak kepada
diri sendiri
Sebagai contoh, sabar
adalah perilaku seseorang terhadap dirinya sendiri sebagai hasil dari
pengendalian nafsu dan penerimaan terhadap apa yang menimpanya. Sabar
diungkapkan ketika melaksanakan perintah, menjauhi larangan dan ketika ditimpa
musibah dari Allah. Syukur, adalah sikap berterima kasih atas pemberian nikmat
Allah yang tidak bisa terhitung banyaknya; ‘tawadhu’ adalah rendah hati, selalu
menghargai siapa saja yang dihadapinya, kepada orang tua, muda, baik kaya atau
miskin. Sikap tawadhu’ lahir dari kesadaran akan hakikat dirinya sebagai
manusia yang lemah dan serba terbatas yang tidak layak untuk bersikap sombong
dan angkuh di muka bumi.
Ø
Akhlak kepada keluarga
dan kerabat
Akhlak kepada kedua
orang tua, anak, suami, istri, sanak saudara, kerabat yang berbeda
agama, keluarga, karib kerabat dan lain-lain. Misalnya: saling membina
rasa cinta dan kasih sayang dalam kehidupan keluarga, saling menunaikan
kewajiban untuk memperoleh hak, berbakti kepada ibu-bapak, mendidik anak-anak
dengan kasih sayang, dan memelihara hubungan silaturahmi yang dibina orang tua
yang telah meninggal.
Ø
Akhlak kepada tetangga
dan masyarakat
Akhlak kepada tetangga,
seperti saling mengunjungi, saling membantu di waktu senggang, lebih-lebih di
waktu susah, saling memberi, saling menghormati dan saling menghindari
pertengkaran dan permusuhan.
Akhlak
kepada masyarakat, seperti memuliakan tamu, menghormati nilai dan norma yang
berlaku dalam masyarakat, saling menolong dalam melakukan kebajikan dan takwa,
menganjurkan anggota masyarakat termasuk diri sendiri untuk berbuat baik, dan
mencegah diri dari melakukan perbuatan dosa.
Demikian juga dalam
bersosial kepada sesama masyarakat seagama, berbeda agama, tetangga,
kawan, dan lawan.
Bidang
politik; akhlak pemimpin kepada rakyat, akhlak rakyat kepada pemimpin.
Bidang
ekonomi; akhlak dalam berproduksi, distribusi, bertransaksi.
Bidang
budaya: akhlak dalam bidang seni, ilmu pengetahuan, akhlak kepada guru dan
lain sebagainya.
b. Akhlak kepada makhluk selain manusia (lingkungan hidup)
Akhlak kepada bukan manusia (lingkungan hidup), seperti sadar dan
memelihara kelestarian lingkungan hidup, menjaga dan memanfaatkan alam,
terutama hewani dan nabati, untuk kepentingan manusia dan makhluk lainnya,
sayang pada sesama makhluk, dan menggali potensi alam seoptimal mungkin demi
kemaslahatan manusia dan alam sekitarnya.
Akhlak adalah sesuatu perilaku yang boleh diubah
dan dibentuk, contohnya Saidina Umar al-Khattab, sebagaimana keadaan beliau
semasa berada di zaman jahiliyyah berbanding keadaannya sesudah memeluk agama
Islam. Dari sini dapat
disimpulkan bahawa akhlak merupakan sesuatu yang semulajadi tetapi ianya perlu
dibentuk. Terdapat beberapa cara untuk membentuk dan membina akhlak mulia.
Antara cara-cara itu ialah melalui :
a. Pendidikan Iman sebagai Asas Akhlak
Pendidikan merupakan
salah satu cara untuk mencorak manusia menjadi seseorang yang beriman. Iman
adalah asas kepada akhlak Islam. Tidak akan sempurna iman seseorang jika tidak
disertai oleh akhlak yang baik. Contohnya dengan melaksanakan segala perintah
Allah yang berupa ibadah kerana kesemua perintah Allah tersebut bertujuan untuk
membersihkan diri dan menyuburkan jiwa manusia dengan sifat-sifat terpuji.
Lantaran itu setiap
ayat al-Quran menyeru manusia berbuat baik dan mencegah manusia daripada
melakukan perbuatan mungkar. Biasanya didahului dengan panggilan "Wahai
orang-orang yang beriman" kemudian barulah diikuti dengan perintah
atau larangan. Iman yang teguh tetap memerlukan akhlak yang teguh. Jika berlaku
kemerosotan akhlak di kalangan manusia, puncanya adalah kelemahan iman dan
tertakluk kepada kefasikan atau kejahatan yang dilakukan oleh seseorang.
Pendidikan iman
bolehlah disimpulkan sebagai suatu pemulihan tenaga keimanan seseorang supaya
dapat mempertahankan diri manusia daripada segala kerendahan dan keburukan
serta dapat mendorong manusia ke arah kemuliaan.
b. Melalui Latihan dan Bimbingan Pendidik Berkualitas
Pendidikan yang
diberikan itu hendaklah bermula dari rumah yang ditangani oleh ibu bapa.
Selepas itu barulah berpindah ke peringkat sekolah hingga ke pusat pengajian
tinggi bagi pendidikan berbentuk formal. Ibu bapa seharusnya mempunyai
keperibadian dan akhlak yang mantap sebagai pendidik dan pembinbing seperti
lemah lembut dalam pertuturan, pergaulan, sabar, lapang dada, istiqamah,
berwawasan dan seumpamanya.
c. Mengambil Rasulullah SAW sebagai contoh
Rasulullah adalah
contoh teladan dan ikutan yang paling tepat bagi semua peringkat kehidupan.
Bersesuaian dengan itu, Allah swt telah berfirman bahawa Nabi Muhammad saw
diutuskan kepada manusia untuk menyempurnakan akhlak di kalangan mereka. Firman
Allah yang bermaksud : "Demi sesungguhnya bagi kamu pada diri
Rasulullah saw itu contoh ikutan yang baik bagi orang-orang yang sentiasa
mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik di hari akhirat serta sentiasa
menyebut dan memperingati Allah dalam masa senang dan susah."
Contoh-contoh akhlak Rasulullah saw :
Ø
Akhlak Rasulullah saw
dengan Allah swt
Mengabdikan
diri setiap detik dan masa kepada Allah dengan penuh kepatuhan, ketaatan,
kecintaan dan kesyukuran yang tidak berbelah bagi terhadap Allah di samping
redha dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah kepadanya.
Melaksanakan
kewajipan yang wajib atau difardhukan serta amalan-amalan sunat seperti bangun
malam mengadakan Qiyamullail, berpuasa sunat, zikir, istighfar, doa, tasbih,
tahmid dan sebagainya.
Ø
Akhlak Rasulullah saw
dengan sesama manusia
Akhlak Rasulullah saw
meliputi aspek kekeluargaan, soaial, ekonomi, politik dan sebagainya. Dari
aspek kekeluargaan, Rasulullah saw berjaya mewujudkan suasana yang harmoni dan
Rasulullah saw pernah bersabda : "Rumahku adalah syurgaku."
Rasulullah saw
merupakan seorang yang bertanggungjawab, sentiasa memberi kasih sayang,
berlemah lembut dan bertolak ansur terhadap semua ahli keluarganya.
Rasulullah saw juga
selalu berbincang dengan para sahabat dan menghargai pandangan yang diberikan
oleh mereka.
Begitu juga akhlak dan
sikap Rasulullah saw terhadap orang bukan Islam iaitu menghormati mereka,
bersopan santun dan memberi haknya kepada mereka terutama dari segi kejiranan.
Contohnya kisah baginda dengan seorang wanita Yahudi (jirannya) yang akhirnya
wanita Yahudi tersebut telah memeluk Islam atas keprihatinan, kesabaran dan
kemuliaan akhlak yang ditonjolkan oleh Rasulullah saw.
Ø
Akhlak Rasulullah saw
dengan makhluk lain.
Rasulullah saw begitu
peka dan prihatin terhadap makhluk yang lain seperti haiwan, tumbuha-tumbuhan
dan alam sekitar.
Rasulullah saw
menasihati umatnya supaya berlaku ihsan kepada haiwan dan binatang ternakan
serta tidak menzalimi atau menyiksa mereka. Demikian juga tumbuh-tumbuhan dan
alam sekitar.
11. Faktor - Faktor Keruntuhan Akhlak
a.
Lingkungan Sosial
Faktor lingkungan sosial
banyak mempengaruhi pembentukan peribadi seseorang. Antaranya ialah :
Ø
Individu
yang hidup dalam keluarga yang tidak
mengamalkan cara hidup yang berakhlak, maka jiwanya akan terdidik dengan
tingkah laku, tutur kata dan gaya hidup yang tidak baik.
Ø
Kehadiran
teknologi canggih dalam media massa
sama ada bercetak atau elektronik juga sedikit sebanyak memberi kesan dalam
pembentukan akhlak seseorang yaitu melalui adegan-adegan ganas dan berunsur
seks yang boleh merosakkan jiwa mereka.
Ø
Pengaruh rakan sebaya dan
masyarakat sekeliling juga merupakan faktor yang membentuk keperibadian dan
akhlak seperti tingkah laku, tutur kata dan cara bertindak.
Ø
Permasalahan keluarga
yang melibatkan ibu bapa contohnya pergaduhan dan perceraian boleh membawa
kepada permasalahan sosial seperti lari dari rumah, menyertai rakan sebaya
mahupun kumpulan yang rosak akhlaknya sehingga membawa kepada pergaulan bebas,
perzinaan, pengambilan dadah, pelacuran (bohsia) dan seumpamanya.
Ø
Budaya masyarakat yang
cenderung ke arah liberalisme
juga membawa masyarakat kini mudah terjebak dengan budaya rock, rap, lepak dan
seumpamanya.
b.
Nafsu
Nafsu
adalah anugerah Allah swt kepada manusia dan nafsu juga adalah musuh sebati
dengan diri manusia yang melaksanakan hasrat nafsu manusia. Manusia yang terlalu menurut kehendak nafsunya akan terdorong untuk
melakukan keburukan. Seandainya nafsu tidak dapat dikawal, sudah asti boleh
menghilangkan maruah diri, agama dan nilai budaya sesebuah masyarakat dan
membawa kepada kemungkaran sebagaimana berlaku dalam masyarakat kini.
c.
Syaitan
Satu lagi musuh ghaib
yang sentiasa mendampingi manusia dengan memperalatkan nafsu manusia iaitu
syaitan. Fungsi syaitan adalah sebagai agen perosak akhlak manusia berlaku
sejak Nabi Adam a.s. dan berterusan hingga ke hari kiamat.
Kesimpulannya setiap manusia yang hidup terpaksa menghadapi ujian dan cobaan
hidup dalam usaha melatih diri menjadi manusia yang berakhlak dan bersedia
menghadapi segala rintangan.
12. Cara - Cara Mengatasi Dan Memperbaiki Akhlak Dalam Islam
Ø Menguatkan nilai-nilai aqidah dan
keimanan dalam jiwa.
Ø Mengawal pancaindera daripada melihat atau mendengar perkara-perkara yang membangkitkan atau
menguatkan syahwat dan hawa nafsu yang menjadi punca segala sifat buruk dan
keji.
Ø Mempelajari huraian atau penjelasan
al-Quran dan Hadith serta penafsirannya oleh para ulama mengenai akhlak
terpuji untuk membersihkan jiwa.
Ø Melatih diri membiasakan perbuatan-perbuatan baik seperti ibadah berupa solat, puasa dan
lain-lain dan menjauhkan diri daripada segala perbuatan buruk dan keji.
Ø Berkawan dan berjiran dengan orang-orang
yang berakhlak mulia kerana kawan atau jiran memberi kesan atau pengaruh
dalam pembinaan akhlak seseorang.
Ø Mempelajari kehidupan para nabi, sahabat, ulama
atau auliya dan menjadikan
kehidupan mereka sebagai contoh teladan dalam kehidupan kita.
Ø Dalam segala tindak tanduk kita hendaklah sentiasa mengikuti dan menggunakan akal fikiran dan janganlah
mengikut perut dan hawa nafsu kita.
Ø Sentiasa berdoa memohon
bantuan Allah swt agar dilengkapkan diri dengan akhlak yang mulia dan
mendapatkan perlindungan daripada perkara-perkara yang tidak diingini.
13. Ancaman Akhlak Dalam Kehidupan Modern
Yusuf Qardhawi menyebutkan bahwa
paling tidak ada tiga macam ancaman terhadap akhlak manusia dalam kehidupan modern
dewasa ini, yaitu ananiyyah, madiyyah dan naf’iyyah.
Ananiyyah artinya
individualisme, yaitu faham yang bertitik tolak dari sikap egoisme,
mementingkan dirinya sendiri, sehingga mengorbankan orang lain demi
kepentingannya sendiri. Orang orang yang berpendirian semacam ini tidak
memiliki semangat ukhuwah Islamiyah, rasa persaudaraan dan toleransi (tasamuh)
sehingga sulit untuk merasakan penderitaan orang lain. Padahal seseorang baru
dikatakan berakhlak mulia tatkala ia memperhatikan nasib orang lain juga.
Madiyyah artinya sikap
materialistik yang lahir dari kecintaan pada kehidupan duniawi yang berlebihan.
Hal demikian dijelaskan oleh Allah dalam Al Qur’an surat Hud (11) : 15-16 yang
berbunyi :
Artinya : “Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan
perhiasannya, niscaya kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di
dunia dengan Sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan., Itulah
orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di
akhirat itu apa yang Telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang
Telah mereka kerjakan.”
Naf’iyyah artinya pragmatis yaitu menilai sesuatu hanya berdasarkan pada
aspek kegunaan semata. Ketiga ancaman terhadap akhlak mulia ini hanya akan
dapat diatasi manakala manusia memiliki pondasi aqidah yang kuat dan senantiasa
melakukan amal ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar